dimarts, 7 de gener del 2014

DINÀMIQUES DELS PROJECTES D'INTERVENCIÓ



Els companys i companyes de l’assignatura també van realitzar diferents dinàmiques i activitats en els seus projectes d’intervenció, m’agradaria destacar-ne dues que em van semblar molt interessants.

DINÀMICA: UN PASSEIG PEL BOSC

NECESSITATS I CARACTERÍSTIQUES DEL GRUP:  Aquesta dinàmica està pensada per un grup de 8 joves entre 15 i 16 anys, amb la necessitat d’aconseguir una bona autoestima per a tots els membres. 

OBJECTIUS EDUCATIUS:

- Millorar la confiança i la comunicació en el grup
- Estimular l’autoavaluació en els altres companys i companyes.

TEMPS: uns 60 minuts aproximadament.

ESPAI: es necessita d’un esplai ampli i còmode, independentment sigui interior o exterior.

MATERIAL: paper i estris per escriure.

PREDISPOSICIÓ DEL GRUP / MOTIVACIÓ: Per tal de motivar el grup el dinamitzador/a haurà d’estar molt actiu i comunicar a tots els participants les ganes que té de realitzar aquesta activitat.

METODOLOGIA: el dinamitzador o dinamitzadora donar la consigna que han de dibuixar un arbre en el full i posar el seu nom (les arrels, el tronc, les branques, les fulles i els fruits). Una vegada tinguin fet el dibuix hauran d’escriure: a les arreles les qualitats positives que cadascun i cadascuna creu que té, a les branques les coses positives que fa i en els fruits els èxits que aconsegueix.
Desprès es formaran grups de 4 persones i  cada un i una d’elles posarà el seu dibuix el mig i explicarà el perquè d’allò que ha escrit.
Una vegada es finalitzi aquesta part de la dinàmica tot el grup anirà passejant per l’esplai (Passeig pel bosc), i hauran d’escriure en les arrels dels dibuixos dels companys “tu ets...”

ALTERNATIVA / VARIANT: 

-        - La resta del grup podria escriure els èxits i les qualitats a la resta dels companys.

REFLEXIÓ/AVALUACIÓ: En el moment de fer la dinàmica s’haurà de tenir molt clar que és el que volem aconseguir amb aquell grup. Per tant, de la dinàmica haurem de tenir en compte:
-          -S’han complert els objectius?
-         -  El grup ha estat participatiu/motivat?
-          - L’espai i els materials han estat els adequats?
-         -  El paper del dinamitzador/a ha estat el correcte? Ha comunicat bé?
-          - Quina sensació he tingut un cop finalitzada la dinàmica

REFERÈNCIA: http://www.cece.gva.es/orientados/profesorado/descargas/autoestima.pdf

EL PER QUÈ DE LA DINÀMICA:  a vegades és difícil poder cohesionar un grup, i més un grup de adolescents. Per tant, penso que es molt interessant potenciar l’autoestima en aquests joves, ja que els permet sentir-se a gust amb ells i elles mateixes i amb el grup.

DINÀMICA: FOTOS

NECESSITATS I CARACTERÍSTIQUES DEL GRUP:  Aquesta dinàmica està pensada per un grup que estudia 1r de dret. És un grup molt heterogeni, amb edats diverses, entre 18 i 30 anys. Hi ha una gran desconeixença entre ells.

OBJECTIUS EDUCATIUS:
- Formar un grup unit.
- Fomentar la cooperació i cohesió del grup.

TEMPS: uns 30 minuts aproximadament.

ESPAI: es necessita d’un esplai ampli i còmode, independentment sigui interior o exterior.

MATERIAL: res

PREDISPOSICIÓ DEL GRUP / MOTIVACIÓ: Per tal de motivar el grup el dinamitzador/a haurà d’estar molt actiu i comunicar a tots els participants les ganes que té de realitzar aquesta activitat.

METODOLOGIA: es tracta de formar grups entre 4 i 5 persones. Una de les dinamitzadores anuncia al grup de que vol veure la foto, per exemple d’un hospital, d’un parc, d’una escola, etc. El grup disposa de 5 segons, aproximadament, per posar-se d’acord per composar la foto sense parlar.
La resta de companys han d’interpretar la foto dient el què veuen i el personatge que interpreta cadascú i cadascuna.
El que es pretén és aconseguir que el grup pugui crear alguna cosa conjunta, utilitzant la comunicació no verbal  i la improvisació.

ALTERNATIVA / VARIANT: 

-          - Es poden donar consignes de situacions i no de fotos.
-         -  Es pot fer una competició, el grup que endevini més fotos guanya.

REFLEXIÓ/AVALUACIÓ: En el moment de fer la dinàmica s’haurà de tenir molt clar que és el que volem aconseguir amb aquell grup. Per tant, de la dinàmica haurem de tenir en compte:
-          - Falta de temps per representar la foto
-          - Cada persona ha pogut aportar una informació en la foto
-     - El grup ha tingut l’oportunitat de conèixer diferents aspectes dels seus companys i     companyes.
-          - Quin paper ha jugat la comunicació no verbal

REFERÈNCIA: dossier grup permonitors. Creu Roja.
  
EL PER QUÈ DE LA DINÀMICA:  a vegades és difícil poder cohesionar un grup, i més un grup tant heterogeni. Per tant, penso que es molt interessant potenciar la cohesió, ja que els permet sentir-se a gust amb ells i elles mateixes i amb el grup.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada