divendres, 3 de gener del 2014

DINÀMIQUES DELS PROJECTES D'INTERVENCIÓ



M’agradaria explicar una dinàmica que vaig realitzar el meu grup de l’esplai, i que forma part del projecte d’intervenció que vam realitzar en aquesta assignatura.  És el grup de grans de l’Esplai la Fera. Aquest està compost per tres monitors i dues monitores i 18 infants entre cinquè i 1r d’Eso, 7 de les quals són nenes i la resta nens.
De les diferents característiques individuals dels membres del grup cal destacar-ne alguns dels que apareixen amb més freqüència o que són més rellevants:
                - Rols de lideratge
                - Facilitat de distracció i manca d’atenció
                - Algunes dificultats de relació
                - Facilitat d’influència
                - Activitat i participació
                - Tendència a la timidesa per part d’alguns membres.
                - Caràcters fort que saben el que volen
                - Enfadar-se amb facilitat
                - Nens/nenes madurs, intel·ligents, espavilats, extrovertits.

En general hi ha diversitat de caràcters que fan enriquir el grup, a la vegada que hi ha aspectes que demanen atenció i treball.
Per això a partir d’un anàlisis de necessitats he cregut convenient realitzar aquesta dinàmica per tal d’assolir uns objectius. 

DINÀMICA: REPRESENTEM UN MÓN NOU

NECESSITATS I CARACTERÍSTIQUES DEL GRUP:  Aquesta dinàmica està pensada per un grup de 18 infants d’un esplai. És una dinàmica on es posa en pràctica habilitats interpretatives, com també l’organització del grup.La necessitat del qual parteix el grup és la de saber compartir i interactuar amb tots els membres del grup i no només amb uns quants.

OBJECTIUS EDUCATIUS:
- Tenir consciencia de grup
- Cohesionar el grup

TEMPS: El temps ho determinarà la pròpia dinàmica i el propi grup. Cal uns 15 minuts per tal de posar-se d’acord i uns 20 minuts per a la interpretació.

ESPAI: A poder ser hauríem de disposar de varis espais, per tal de que els grups no es molestin entre si. Si no es possible tenir més d’un espai, és convenient separar bé els grups. (un a dintre i l’altre fora l’aula)

MATERIAL: Disfresses, guix, paper, bolígraf

PREDISPOSICIÓ DEL GRUP / MOTIVACIÓ: Per tal de motivar el grup el dinamitzador/a haurà d’estar molt actiu i comunicar a tots els participants les ganes que té de realitzar aquesta activitat.

METODOLOGIA: És interessant que en aquesta dinàmica hi hagi tants dinamitzadors com grups es formin. Els dinamitzadors crearan 3 grups. Cada grup anirà a un espai diferent. El dinamitzador els plantejarà el següent “vosaltres sou els habitants d’un món, i heu d’aconseguir travessar aquest riu que tenim aquí”. Aquesta premissa és igual per als tres grups, però cada un d’ells tindrà un rol d’habitant diferents.
Hi haurà un grup que serà el mon de les sensacions i sentiments (habitants seran porucs, extrovertits, negatius, positius...). Un altre grup serà el món de la diversitat (un ceg, un que va amb cadira de rodes, un que és racista i l’altre es pot considerar com a “normal”). L’altre grup serà un món jeràrquic, on hi ha la figura d’un líder i la resta seran  el poble.
Cada dinamitzador haurà de presentar al seu grup aquest situació i haurà de distribuir els diferents rols a cada membre del grup. Aleshores els hi explicarà que hauran d’interpretar com travessar aquest riu amb les característiques que tenen. El dinamitzador ajudarà i guiarà al grup per tal que els hi sigui més fàcil.
Passat uns 15 minuts, s’ajuntaran el tres grups i cada un d’ells farà la seva representació.
Un cop finalitzat es farà un breu debat i posada en comú de tot allò que ha passat en la sessió.

ALTERNATIVA / VARIANT: Una alternativa a l’activitat es pensar en diferents mons o diferents rols. També si el grup d’edat és més gran no cal que el dinamitzador ajudi al grup.
Per altra banda seria interessant que el grup descobrís per si sol el mon i el rol de cada participant.

REFLEXIÓ/AVALUACIÓ: En el moment de fer la dinàmica s’haurà de tenir molt clar que és el que volem aconseguir amb aquell grup. Per tant, de la dinàmica haurem de tenir en compte:
-         -  S’han complert els objectius?
-          - El grup ha estat participatiu/motivat?
-        -   L’espai i els materials han estat els adequats?
-          - El paper del dinamitzador/a ha estat el correcte? Ha comunicat bé?
-          - Quina sensació he tingut un cop finalitzada la dinàmica

REFERÈNCIA: aquesta dinàmica la vaig realitzar en el curs de monitora de lleure.

EL PER QUÈ DE LA DINÀMICA:  a vegades és difícil poder cohesionar un grup. Activitats d’aquest tipus enriqueixen a la cooperació i a l’estimació cap a tots els membres del grup. El teatre dóna molt de joc, i et permet evadir-te dels prejudicis que alguns membres del grup tenen respecte a altres membres i ajuda a compartir una bona estona.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada