dimarts, 24 de desembre del 2013

TÈCNIQUES DE CONEIXEMENT PERSONAL I INTERPERSONAL



Del llibre “Tècniques per a l’animació de grups” també m’agrdaria parlar sobre una altra dinámica. Aquesta té relació amb els coneixements, habilitats, actituds, característiques personals, capacitats i competències personals que cada persona pot aportar els seu grup.

DINÀMICA: CREACIÓ LLIURE

NECESSITATS I CARACTERÍSTIQUES DEL GRUP:  És un grup format per 21 persones entre 18 i 25 anys. Porten uns dies junts, i cada cop aquest és més fort. A vegades no saben com se senten dins el grup i necessiten connectar amb ells mateixos.

OBJECTIUS EDUCATIUS:

- Incentivar el mutu coneixement entre els membres del grup.
- Generar situacions on els integrants puguin autodefinir-se
- Promoure un context lúdic i creatiu.

TEMPS: 40-60 min

ESPAI: És recomanable que sigui un espai ampli.

MATERIAL: fulls, llapis, retoladors, fotografies, cançons impreses, frases, poemes, equip de música, musica instrumental.

PREDISPOSICIÓ DEL GRUP / MOTIVACIÓ: El dinamitzador/a ha de crear un clima de tranquil·litat perquè la dinàmica funcioni.

METODOLOGIA: El dinamitzador/a ubica tots els materials al terra, a la vegada que posarà música de fons. Dóna la consigna de “ Farem un rotllana al mig de tots aquests materials, els heu d’observar i desprès agafeu aquell que us cridi més l’atenció. Una vegada tingueu el material, heu de connectar amb ell i escoltareu la música. Deixeu-vos guiar per les sensacions que us provoca, pel ritme de la música i escriviu allò que us passa pel cap”. Un cop hagin finalitzat aquesta tasca, cada participant li posarà un preu a la seva  creació. Aquest preu ha de ser algú simbòlic, com per exemple “per què jo us ensenyi la meva creació el grup haurà de recitar una poesia”.
Una vegada el grup decideix pagar el preu sol·licitat per el creador, aquest haurà de llegir la seva producció. I així sucessivament.

ALTERNATIVA / VARIANT:

- Diverses creacions, no només una poesia.
- Es pot fer amb parelles.
- No cal posar un preu, sinó que les persones que vulguin poden mostrar la seva creació.

REFLEXIÓ/AVALUACIÓ: s’avaluarà a partir de diferents premisses a debatre un cop finalitzada la dinàmica:
- Per què has fet aquesta creació?
- Quina relació té amb tu aquesta creació?
- Quines conclusions podeu extreure d’aquesta activitat?

REFERÈNCIA: URBANO, C., YUNI, J. (2005). “Tecniques per l’animació de grups”. Editorial: Brujas.

M’agradaria explicar una altra dinàmica que vam fer a Viladrau. Ja portàvem molts dies, cada vegada hi havia més connexió entre tots, i aquesta dinàmica va servir per enfortir molt més aquell grup.

 DINÀMICA: EL CIRC

NECESSITATS I CARACTERÍSTIQUES DEL GRUP:  És un grup format per 21 persones entre 18 i 25 anys. Porten uns dies junts, i cada cop aquest és més fort. A vegades no saben com se senten dins el grup i necessiten connectar amb ells mateixos, però també saber que pensa la resta del grup d’elles i d’elles.

OBJECTIUS EDUCATIUS:
- Analitzar la situació actual del grup
- Saber com veu la resta del grup a cada una i un dels seus integrants.

TEMPS: 40-60 min

ESPAI: És recomanable que sigui un espai ampli on puguin estar a gust i còmodes.

MATERIAL: fulls, llapis.

PREDISPOSICIÓ DEL GRUP / MOTIVACIÓ: El dinamitzador/a ha de crear un clima de tranquil·litat perquè la dinàmica funcioni.

METODOLOGIA: El dinamitzador/a dóna la següent consigna: “som components d’un circ. La tasca consisteix en donar a cada un i una de les companyes  el rol que podria fer en un circ, donades les característiques que heu anat descobrint, haureu d’explicar el perquè”. Cada una de les persones també hauran d’anotar en un full quin creuen que és el personatge que serien en un circ. Els rols poden ser els següents: empresari, acomodador, ballarí, trapezista, artista, home goma, domador de lleons, pallasso, equilibrista, porter, malabarista, tècnic llum, so, mag, director d’orquestra,etc.  A partir d’aquí es comença una conversa, on el grup va parlant sobre cada un dels seus components.

ALTERNATIVA / VARIANT:
- Canviar l’escenari del circ
- Teatralitzar la dinàmica.

REFLEXIÓ/AVALUACIÓ: s’avaluarà a partir de diferents premisses a debatre un cop finalitzada la dinàmica:

- Com us heu sentit?
- Us ha agradat?
- Teníeu el mateix rol?
- Quines conclusions podeu extreure d’aquesta activitat?

REFERÈNCIA: No puc donar la referència exacte, ja que la dinàmica la va explicar la tutora del curs de directora en lleure. 

EL PER QUÈ DE LES DUES DINÀMIQUES: penso que dinàmiques d'aquest tipus funcionen molt bé, ja que ajuden a situar-se a cadascú dins el grup. A més, és important saber quina imatge tenen de tu els altre i veure les coses bones i dolentes que pot transmetre el grup. Crec que és bo parlar les coses i no callar ja que d'aquesta manera el grup estarà més unit. 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada