dilluns, 23 de desembre del 2013

RESOLUCIÓ DE CONFLICTES





DINÀMICA: EL NEN, EL MUR I L’ELEFANT

NECESSITATS I CARACTERÍSTIQUES DEL GRUP:  És un grup format per 40 persones. Formen part de la mateixa assignatura i entre ells hi ha bona cohesió. En tot grup a vegades apareixen conflictes, per tant és important saber resoldre’ls de la millor manera.

OBJECTIUS EDUCATIUS:
- Afrontar problemes
- Saber com resoldre conflictes

TEMPS: 30 min

ESPAI: És recomanable que sigui un espai ampli.

MATERIAL: imatge del infant, el mur i l’elefant. Fulls i boligrafs.

PREDISPOSICIÓ DEL GRUP / MOTIVACIÓ: El dinamitzador/a ha de motivar el grup per veure si són capaços de solucionar el conflicte.

METODOLOGIA: Es presenta de forma visual la imatge d’una situació conflictiva:  un nen davant d’un mur i al seu darrera té un elefant. Davant d’això i amb la premissa que els obstacles (mur i elefant) es poden interpretar simbòlicament el dinamitzador/a pregunta el grup: Què li pot passar a aquest nen? Quines solucions donaríeu? Quina és la millor solució?
Es fan diferents grups per tal de pensar i resoldre les preguntes. Es poden fer diverses interpretacions, relacionar-ho amb experiències viscudes.
Cada grup haurà d’explicar els passos de la seva solució, per tal de conèixer les diferents perspectives de tots els grups.

ALTERNATIVA / VARIANT:  
- Canviar el conflicte.
- Representar teatralment la solució

REFLEXIÓ/AVALUACIÓ: s’avaluarà a partir de diferents premisses a debatre un cop finalitzada la dinàmica.
- Creieu que és fàcil resoldre conflictes?
- Com penseu que s’haurien de gestionar?
- És important la voluntat per resoldre conflictes?
- Com ha se ser la figura d’un mediador?

REFERÈNCIA: DIEZ DE ULZURRUN, A. i MASEGOSA LABAD, A. (1996). La dinàmica de grups en l'acció tutorial. Barcelona. Graó

DINÀMICA: ELS 6 BARRETS PER PENSAR

NECESSITATS I CARACTERÍSTIQUES DEL GRUP:  És un grup format per 20 persones. Estan fent el curs de director de lleure i el treball de gestió de conflictes és molt important.

OBJECTIUS EDUCATIUS:
- Potenciar les habilitats comunicatives
- Respectar els diferents punts de vista

TEMPS: 30 min

ESPAI: a poder ser que sigui un espai ampli.

MATERIAL: fitxes amb l’explicació de què és cada barrets

PREDISPOSICIÓ DEL GRUP / MOTIVACIÓ: És una dinàmica de participació, on el grup haurà de debatre sobre un tema. El fet dels barrets crea un interès i motivació per realitza la dinàmica.

METODOLOGIA: Es formaran grup de 6 persones. Hi ha sis barrets imaginaris, cadascun d'un color diferent. El dinamitzador/a posarà sobre la taula un tema de debat i els participants hauran de començar la conversa. En qualsevol moment una persona pot escollir posar-se un dels barrets o se li pot demanar que se'l tregui. Totes les persones del grup poden usar un barret d'un color concret durant una estona en un moment determinat. Els barrets involucren els participants en un mena de joc de rol mental.

Una vegada es finalitza el debat s’ha de descobrir i parlar sobre els diversos rols que s’han posat en marxar durant la conversa.




ALTERNATIVA / VARIANT:  
-         - Canviar els diferents temes de debat
-          . Es pot fer en sis grups i que cada grup tingui un barret diferents
-          . Es pot donar la premissa de que no es pot canviar el barret durant el debat.
-         .  Es pot interpretar el debat davant de tota la resta de grup.

REFLEXIÓ/AVALUACIÓ:
-          Parlar sobre la importància del rols en un grup.
-          Quina és la manera de resoldre conflictes?

REFERÈNCIA: http://www.innovaforum.com/tecnica/sixhats.htm

EL PER QUÈ DE LES DUES DINÀMIQUES: penso que com a futurs pedagogs i pedagogues que serem és molt important saber resoldre conflictes. Crec que ens trobarem en diferents situacions que haurem d'afrontar i saber quina és la millor manera de resoldre-les. La figura de mediador/a com a pedagogs i pedagogues és molt important.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada