Aquell grup anava creixent cada
cop més fort i sobretot més unit. Tenia una identitat pròpia i única. Personalment
anava agafant més força en e grup, però sobretot tenia ganes de començar el
setembre a fer esplai, perquè tot allò que anava aprenent ho volia explicar el
meu equip de monitores.
És per això que m’agradaria
deixar una dinàmica per veure com és d’important fer un bon traspàs d’informació.
L’ÀFER DE DAMASC
NECESSITATS I CARACTERÍSTIQUES
DEL GRUP: És un grup format per 40
persones. Ja
porten uns dies junts, ja es coneixen entre ells i elles. Estan fent
l’assignatura de “Comunicació didàctica i animació de grups” per tant totes
tenen els mateixos interessos. Amb aquesta dinàmica es pretén veure com s’organitzen
entre ells, i saber quin rol té cada persona.
OBJECTIUS EDUCATIUS:
- Assegurar la comprensió
- Expressar oral i gestualment
- Donar èmfasis
TEMPS: 30 min
ESPAI: És recomanable que sigui
un espai ampli, a poder ser un lloc tancat (aula) per tal que els voluntaris
puguin sortir a fora.
MATERIAL: la història de l’Afer
de Damasc (es pot portar en paper o projectar-lo)
PREDISPOSICIÓ DEL GRUP /
MOTIVACIÓ: És una dinàmica en la qual no participa tot el grup, per tant el
dinamitzador ha d’engrescar el grup per tal que s’animin a surti de voluntaris.
METODOLOGIA: Cinc o sis alumnes
surten de la classe i mentrestant la dinamitzadora explica el funcionament de l’activitat
amb els que queden a dins. Entre un noi o noia del que són a fora i se li
llegeix o se li explica una història. A continuació n’entra un altre i el
primer explica oralment el que ha sentit. I així successivament fins que entra
l’últim que hi explicarà a tota la classe. És convenient que un cop s’ha acabat
l’activitat es reflexioni sobre el què ha passat.
La història que s’explica és la
següent:
Doncs diu
que una vegada, això succeïa a Damasc, la capital de Síria, era en una plaça on
hi havia una parada on hi venien botifarres amb ceba, una parada com podria ser
aquí una parada d'hamburgueses. Un àrab, amb una xil·laba,
hi va passar pel costat i va començar a olorar:
- Ohhh,
mmmmm...
Feien una oloreta tan bona... i va començar a ensumar una, dues, tres i quatre vegades. Al cap d'una estona se li apropa l'amo de la parada i li diu:
- Ep mestre! Em deveu dos dínars - la moneda del país.
L'altre diu:
- On s'és vist això, però com voleu que pagui si jo no les he menjades.
Es varen barallar, i tant es varen barallar que van anar a buscar un jutge. I el jutge, va resultar un home intel·ligent, assenyat i amb el cap molt clar, no pas com aquesta colla de sabates que corren pel món. Va escoltar l'un i va escoltar l'altre, i al final va treure una bona conclusió. Diu al nostre àrab:
- Escolta, dóna'm dos dínars sisplau.
L'àrab els hi dóna. Aleshores els agafa i: cliiinc, cliinc... els fa dringar dalt d'una taula. S'adreça cap a l'amo de la parada i li diu:
- Ei, has sentit el soroll?
- Sí.
- Doncs apa, ja te'ls has cobrats.
ALTERNATIVA / VARIANT:
- Repetir la dinàmica a la mateixa sessió o al cap d’uns dies. Desprès d’haver fet les reflexions pertinents.
- Inventar-se una altre història
REFLEXIÓ/AVALUACIÓ: Es valorarà l’actitud
i la capacitat de reflexionar sobre la facilitat de transformar la informació
i, per tant, la necessitat de contrastar-la i saber-la interpretar.
EL PER QUÈ DE LA DINÀMICA: Penso que és una dinàmica força interessant per poder conscienciar en un grup la importància que té el traspàs d'informació. El fet de ser voluntaria d'un esplai crec que el traspàs d'informació entre monitors i monitores és un fet constant, del dia a dia, per tant aquesta és una molt bona dinàmica per saber fer bé aquest traspàs.
REFERÈNCIA: DIEZ DE ULZURRUN, A. i MASEGOSA LABAD, A. (1996). La dinàmica de grups en l'acció tutorial. Barcelona. Graó.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada